Jouw retentiecijfers als weerspiegeling van je leiderschapskwaliteiten

Jouw retentiecijfers als weerspiegeling van je leiderschapskwaliteiten

17 januari 2022
Thomas Goemaere
  • Als we het hebben over de uitdagingen waar bedrijven vandaag voor staan, is het behoud van talent één van de meestgenoemde zaken.

    Aangezien dit sterk gerelateerd is aan het engagement van werknemers, zien we veel bedrijven investeren in allerlei initiatieven om hun mensen te motiveren, zoals het verbeteren van hun onboarding activiteiten, werken aan hun bedrijfswaarden, stimuleren van hun interne communicatie, organiseren van team events, aanbieden van meer leer- en ontwikkelingsmogelijkheden, ...

    Al deze initiatieven zijn goed en essentieel om het toptalent in jouw bedrijf te houden.

  • Eén factor wordt vaak onderschat of zelfs genegeerd: de kwaliteit van jouw leiderschap

  • De bekende uitdrukkingen 'goede mensen vertrekken vanwege slechte managers' of 'mensen verlaten geen baan, ze verlaten managers' zijn helaas helemaal waar.

    Er is geen gebrek aan bewijs om dit te ondersteunen. Verschillende studies noemen leiderschap als een belangrijke factor in werknemersgeluk en het beïnvloeden van retentie.

    De voornaamste reden waarom werknemers hun ontslag nemen, is een slechte baas of overste.

    Leidinggevenden die hun personeel niet betrekken, zullen hen onvermijdelijk verliezen.

  • Het is eenvoudig maar niet gemakkelijk

  • Eenvoudig gezegd kan sterk en doeltreffend leiderschap de cultuur verbeteren, de betrokkenheid van je werknemers verhogen en een niveau van motivatie en inspiratie tot stand brengen dat er anders misschien niet zou geweest zijn.

    Wat goed leiderschap ook moge betekenen, één van de uiteindelijke doelen van een leidinggevende is ervoor zorgen dat een werknemer zich gewaardeerd, succesvol en belangrijk voelt voor het volledige succes van de organisatie.

  • Stel de juiste vragen

  • De betekenis van goed leiderschap hangt af van jouw bedrijf, meer bepaald van wat je als bedrijf wilt bereiken en de context waarin je zakendoet.

    Er bestaat geen pasklare omschrijving van goed leiderschap.

    Het is belangrijker om de juiste vragen te stellen:

    1. Uit welk hout is een goede leider voor ons bedrijf gesneden?
    2. Welk leiderschapsgedrag hebben we nodig om onze doelstellingen te bereiken?
    3. Is er een verschil tussen het gewenste en het feitelijke leiderschapsgedrag?
    4. Indien ja: hoe kunnen we de nodige veranderingen doorvoeren om dit te verbeteren?

    Elke verbetering in leiderschap, zelfs kleine stappen, zal het behoud van jouw werknemers ten goede komen.

  • Mentoring is de weg vooruit in leiderschapsontwikkeling

  • Bij Ambits zijn we ervan overtuigd dat de juiste mentor managers kan helpen om betere leidinggevenden te worden.

    Een mentor die dezelfde leiderschapsuitdagingen heeft ervaren en die sterk gemotiveerd is om zijn/haar ervaring te delen door middel van praktisch advies, is de meest effectieve manier om te leren en leiderschapscompetenties op te bouwen.

    Contacteer ons om dit verder te bespreken.

De uitdagingen van een manager

Managers

  • bevinden zich in een complex stakeholderveld

    en

    • voelen de druk om te presteren in hun rol
    • moeten groeien in de juiste communicatie, timing en souplesse bij het managen van de diverse stakeholders
    • moeten leren om snel belangrijke beslissingen te nemen zonder over alle informatie te beschikken
    • moeten wennen aan hoe een leider delegeert en opvolgt
    • zijn zoekende in hoe ze van collega in baas moeten evolueren
    • zoeken manieren om hun politieke en zakelijke antennes goed af te stellen/te ontwikkelen
    • moeten zich ontwikkelen van leiden op basis van angst in leiden op basis van vertrouwen
    • willen te graag door iedereen aardig gevonden worden of willen niet de 'boze baas' zijn
    • worden uitgedaagd op hun coachende vaardigheden
    • ...
  • moeten continu schakelen tussen micro en macro

    en

    • worden op strategisch niveau meer uitgedaagd
    • moeten constant hoofd- van bijzaken scheiden en de juiste prioriteiten blijven stellen
    • zoeken de balans tussen strategisch, tactisch en hands-on acteren
    • moeten hun eigen positie en koers bepalen waar ze eerder vaak konden varen op die van een ander
    • hebben hun zakelijk strategisch denkvermogen verder aan te scherpen
    • mijden conflict
    • moeten navigeren in steeds sneller veranderende realiteit
    • moeten de rol van specialist loslaten en zich meer als generalist gaan ontwikkelen
    • moeten hun charisma meer inzetten om teams mee te nemen en te inspireren
    • ...
  • navigeren door onzekere tijden

    en

    • hebben daar zelfvertrouwen en zelfkennis voor nodig
    • moeten mentaal voorbereid zijn op hun rol als opvolger
    • moeten in staat zijn leiding te geven bij grote veranderingen
    • hebben emotionele veerkracht en zelfbeheersing nodig om hun positie te pakken
    • moeten constructieve feedback geven en ontvangen om als leider, team en organisatie te blijven ontwikkelen
    • moeten kunnen overtuigen, inspireren, motiveren en beïnvloeden
    • hebben hun personal brand te creëren en uit te dragen
    • worden uitgedaagd op empatisch vermogen en coachingsskills
    • moeten de communicatieve vaardigheden hebben om met souplesse te leiden
    • ...
Schrijf u in op de Ambits Insights.

Schrijf u in op de Ambits Insights.

Onze nieuwsbrief over o.a. de kritische factoren die uw managers versterken. Op weg om uw ambities waar te maken door Business Mentoring.