Hybride werken is de kans om te groeien van manager naar leider

Hybride werken is de kans om te groeien van manager naar leider

22 oktober 2021
Thomas Goemaere
  • 👨‍🏫 Klanten spreken ons regelmatig aan i.v.m. de recente switch naar zogenaamd hybride werken. Blijkbaar niet zo evident, vandaar dat ze aankloppen voor ondersteuning.

    Je hebt de praktische en functionele uitdagingen. Meestal lukt dit nog net mits een beetje experimenteren in de beginfase.

    💣 Maar om er echt een succes van te maken, is er meer nodig: een fundamenteel andere leiderschapsaanpak en daar wringt het schoentje vaak.

    Volgende zes competenties zijn belangrijk als leider in een hybride werkcontext.

  • 🚀 Empathie & verbinding bouwen

  • Een leider moet zich kunnen inleven in de persoonlijke situatie van iedere medewerker om in te schatten hoe hij/zij omgaat met hybride werken; wat zijn/haar mentale barrières zijn; wat zijn/haar uitdagingen zijn.

  • 🚀 Omgaan met onzekerheid

  • Een nieuwe manier van werken brengt altijd onzekerheden mee. In de eerste maanden is het belangrijk als leider om deze onzekerheden (en de bijhorende stress) te benoemen, in perspectief te plaatsen en op te vangen.

  • 🚀 Kritisch denken & wendbaarheid

  • Hybride werken betekent dat er geëxperimenteerd zal worden. Er zal regelmatig bijgestuurd moeten worden (try-fail-learn-adapt). Dit vraagt leiders die kritisch zijn, dingen in vraag stellen en bovenal wendbaar zijn.

  • 🚀 Omgaan met (negatieve) feedback

  • In de try-fail-learn-adapt modus is het belangrijk als leider om regelmatig de feedback van medewerkers te vragen en hier ook oprecht rekening mee te houden.

  • 🚀 Inspireren & overtuigen

  • Hybride werken is een fundamentele verandering in de routines en gewoontes. Een succesvolle leider heeft de capaciteit om zijn/haar team te inspireren, enthousiasmeren en overtuigen om dit avontuur aan te gaan.

  • 🚀 Vertrouwen geven

  • Hybride werken betekent je medewerkers (leren) vertrouwen. De tijd van micromanagement zou eindelijk voorbij moeten zijn.

De uitdagingen van een manager

Managers

  • bevinden zich in een complex stakeholderveld

    en

    • voelen de druk om te presteren in hun rol
    • moeten groeien in de juiste communicatie, timing en souplesse bij het managen van de diverse stakeholders
    • moeten leren om snel belangrijke beslissingen te nemen zonder over alle informatie te beschikken
    • moeten wennen aan hoe een leider delegeert en opvolgt
    • zijn zoekende in hoe ze van collega in baas moeten evolueren
    • zoeken manieren om hun politieke en zakelijke antennes goed af te stellen/te ontwikkelen
    • moeten zich ontwikkelen van leiden op basis van angst in leiden op basis van vertrouwen
    • willen te graag door iedereen aardig gevonden worden of willen niet de 'boze baas' zijn
    • worden uitgedaagd op hun coachende vaardigheden
    • ...
  • moeten continu schakelen tussen micro en macro

    en

    • worden op strategisch niveau meer uitgedaagd
    • moeten constant hoofd- van bijzaken scheiden en de juiste prioriteiten blijven stellen
    • zoeken de balans tussen strategisch, tactisch en hands-on acteren
    • moeten hun eigen positie en koers bepalen waar ze eerder vaak konden varen op die van een ander
    • hebben hun zakelijk strategisch denkvermogen verder aan te scherpen
    • mijden conflict
    • moeten navigeren in steeds sneller veranderende realiteit
    • moeten de rol van specialist loslaten en zich meer als generalist gaan ontwikkelen
    • moeten hun charisma meer inzetten om teams mee te nemen en te inspireren
    • ...
  • navigeren door onzekere tijden

    en

    • hebben daar zelfvertrouwen en zelfkennis voor nodig
    • moeten mentaal voorbereid zijn op hun rol als opvolger
    • moeten in staat zijn leiding te geven bij grote veranderingen
    • hebben emotionele veerkracht en zelfbeheersing nodig om hun positie te pakken
    • moeten constructieve feedback geven en ontvangen om als leider, team en organisatie te blijven ontwikkelen
    • moeten kunnen overtuigen, inspireren, motiveren en beïnvloeden
    • hebben hun personal brand te creëren en uit te dragen
    • worden uitgedaagd op empatisch vermogen en coachingsskills
    • moeten de communicatieve vaardigheden hebben om met souplesse te leiden
    • ...
Schrijf u in op de Ambits Insights.

Schrijf u in op de Ambits Insights.

Onze nieuwsbrief over o.a. de kritische factoren die uw managers versterken. Op weg om uw ambities waar te maken door Business Mentoring.